Kauno rajono valdžia paskelbė automobilių pirkimo konkursą, kokie pageidavimai?
Kauno rajono savivaldybės administracijos viešųjų pirkimų komisija paskelbė perkanti du naujus automobilius. Neseniai automobilių pirkimą rajono taryba patvirtino tarybos posėdyje. Vienas iš pirkinių bus skirtas administracijoje naujai įsteigtam viešosios tvarkos skyriui, dėl antrojo kol kas vyksta diskusijos. Visi jau priprato, kad Kauno rajono valdžios simbolis yra raudona spalva, kai kurie mano jog tai dėl to, kad rajoną valdo socialdemokratai. Gal ir dėl to iki šiol pirkti nauji „Škoda Yeti” buvo būtent tokios spalvos, ar dabar perkami automobiliai taip pat bus raudoni neaišku, nes pirkimo sąlygose nurodyta Mettalic spalva, kuri gali būti bet kokios kitos spalvos priedu. Neveronyse esančio Žukausko autoserviso dažymo vadovas Andrius Žukauskas paaiškino, kad Mettalic priedas bet kokią spalvą padaro blizgančia arba žėrinčia, dėl ko automobilis gražiai blizga. Tokio automobilio kaina šiek tiek iš brangsta, tačiau A.Žukausko nuomone nežymiai.
Vienas iš Kauno rajono savivaldybės administracijos perkamų automobilių tikrai bus visureigis, jo galia nemažiau 100 kW, automobilyje turės būti radijo imtuvas su „Bluetooth“ laisvų rankų įranga ir USB jungtis. Turės turėti Centrinį visų durelių užraktą su nuotoliniu valdymu, elektra valdomus veidrodėlius. Kitam perkamam automobiliui reikalavimai kuklesni, tačiau jis taip pat gali būti visureigis. Pirkimo dokumentuose nurodyta, kad perkamo automobilio varančioji pavara priekinis varantysis tiltas arba visų ratų varančioji pavara. Antrasis automobilis gali būti ir mažesnės galios, nurodyta jog ne mažiau nei 70 kW. Abudu nauji Mettalic spalvos automobiliai naudos benziną.
Ar galima pavadinti Kauno rajono savivaldybės administracijos pateiktas automobilių technines specifikacijas būtinosiomis, kaip sako lengvųjų automobilių viešųjų pirkimų rekomendacijos? O jos sako, kad siekiant užtikrinti tiekėjų konkurenciją, VPT rekomenduoja techninėje specifikacijoje nustatyti tik pačius būtiniausius reikalavimus automobiliams, o kitas savybes vertinti lyginant pasiūlymus. Nors rekomendacijos neprivalomos Kauno rajono savivaldybės administracija atsižvelgė į jas ir perkamų automobilių specifikacijas pateikė taip, kaip nurodyta VPT rekomendacijose.
Viešųjų pirkimų tarnybą( toliau VPT), jau ne kartą yra sustabdžiusi automobilių pirkimus kitose savivaldybėse.
Štai Radviliškio rajono savivaldybė norėjo pirkti automobilius su LED priekiniais žibintais, elektra valdomomis mikroautobuso šoninėmis durimis bei bagažinės dangčiu, kurie savivaldybės atstovų žodžiais automobiliui suteikia saugumo. Radviliškio savivaldybės administracija mikroautobuse pageidavo „tamsios spalvos iš „Alcantara“ sėdynių apmušalų. Šie reikalavimai atitinka tik brangiausia ir gausiausiai sukomplektuota „Multivan“ versija – „Highline“. Viešųjų pirkimų tarnyba atlikusi išsamų pirkimo vertinimą po sutarties sudarymo, konstatavo, jog pirkimas vykdytas neskaidriai, savivaldybė dirbtinai ribojo konkurenciją, o lėšas naudojo neracionaliai.
„Schema – tipinė, pažeidimai – chrestomatiniai. Savivaldybės administracija pirmiausiai išsirenka automobilių modelius su pageidaujama komplektacija, pagal tai parašo pirkimo techninę specifikaciją ir nusiperka automobilius iš vieno tiekėjo, – sako VPT direktorė Diana Vilytė. – Dalis techninės specifikacijos reikalavimų apskritai nesuderinami su racionaliu lėšų naudojimu, nors perkant automobilį iš mokesčių mokėtojų pinigų reikėtų kritiškiau įsivertinti pageidavimus ir galimybes“.
VPT ataskaitų bei Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos (CVPIS) duomenimis, 2010-2015 m. Lietuvoje įvykdyta daugiau nei 1500 motorinių transporto priemonių viešųjų pirkimų už beveik 300 mln. eurų. Ilgametė vyraujanti lengvųjų automobilių viešųjų pirkimų praktika ryškiai iliustruoja žmogiškąją silpnybę geriems ir komfortiškiems automobiliams. Dėl to daugeliu atveju lėšos naudojamos neracionaliai, o pirkimai atliekami neskaidriai: pirkimų sąlygos rašomos konkretiems automobiliams, pasiūlymai atsirenkami iš vieno tiekėjo.
meslaisvi.lt