D.Jančaras:keliai gerėja, automobiliai tobulėja, o mums sako – laikykitės „viduramžių” taisyklių
Jau pirmaisiais Lietuvos Respublikos gyvavimo metais susirūpinta tvarka krašto keliuose. Susisiekimo ministras 1920-ųjų vasario 17 dieną patvirtino „Taisykles apie tvarką ir išlygas plentais ir Susisiekimo ministerijos vieškeliais mechanine jėga varomais vežimais, žmonėms ir kroviniams vežti“. Jos turėjo tik 12 paragrafų. Nors ir netobulas, tai buvo pirmas toks lietuviškas dokumentas, dabartinių Kelių eismo taisyklių(KET) pirmtakas, vėliau kelis kartus taisytas ir papildytas. 1926 metais buvo priimta Tarptautinė kelių transporto konvencija, prie jos Lietuva netruko prisijungti.
XX amžiaus pradžioje automobiliai buvo lėtaeigiai, jie riedėjo vos 10- 15 km/h greičiu.Tobulėjant automobiliams buvo didinamas ir leistinas greitis. Su įvairiausiai pakeitimais, kelių eismo taisyklės taip pat plėtėsi. Dabartinės KET artimos toms, kurios galiojo Lietuvoje nuo 1963 m. Tuo metu lengviesiems automobiliams miesto teritorijoje buvo leidžiama važiuoti 60km/h greičiu. Toks greičio mieste limitas Lietuvoje galiojo iki pat nepriklausomybės atkūrimo. Vėliau ir iki pat dabar greitis mieste buvo sumažintas iki 50km/h. Jūs įsivaizduojate, žiguliukais galėjome važiuoti 60km/h, o šiuolaikiniais automobiliais su visokiais kliūčių jutikliais, ABS ir vairo stiprintuvais tik 50. Nuo pat automobilių susikūrimo ir kelių eismo taisyklių atsiradimo leistinas greitis nuosekliai didėjo ir tai mano galva normalu, tačiau tai kas vyksta dabar, kai vairuotojai slapčia „medžiojami” vadinamuoju „trikoju”, siekiama bausti važiuojančius vos už kelis kilometrus per valandą viršytą greitį man yra nenormalu. Pažiūrėkite, kaip nuo 1920metų pasikeitė mūsų keliai, jie vis gerėja ir gerėja, patys automobiliai tobulėja, į juos diegiamos išmaniosios technologijos,kurios perspėja vairuotojus apie artėjančią kliūtį.Eismo saugumo priemonių taip pat daugėja: įvairūs kalniukai, apsauginiai atitvarai, apšviesti kelių ruožai, kelių ženklinimas ir daug kitų, o mums sako penkiasdešimt ir ne daugiau. Visi šiandien pripažįsta, kad gyvenimas greitėja, reikalauja kiekvieno iš mūsų padidinti tempą,o jie mums sako penkiasdešimt ir ne daugiau.Sugalvojo visokių taršos mokesčių, nori , kad visi persėstų ant ko naujesnių automobilių, bet tuo pačiu metu mums sako penkiasdešimt ir nedaugiau. Remiuosi leistino greičio reikalavimais miesto teritorijai, gali būti, kad čia vardan saugumo ir negalima daugiau padidinti greičio, tačiau Lietuvos keliuose, o ir tuose pačiuose miestuose yra ruožų, kuriuose vairuotojai tikrai galėtų saugiai paspausti akseleratorių, tačiau taisyklės to neleidžia. Maža to, policininkai su savo naujais mobiliais greičio matuokliais lyg kokioje medžioklėje, stengiasi „nušauti”kuo daugiau suklydusių, tramdo mus lyg kokius nusikaltėlius. Toks jausmas, kad senąsias kelių eismo taisykles Lietuvoje nėra kam peržiūrėti, nes jei būtų, tai jau seniai būtų atsiradę sveiko proto automobiliams leistino greičio pakeitimai.
meslaisvi.lt
Tikriausiai autorius nevažinėja Lietuvos keliuose ir nemato, kad dauguma automobilių yra senesni nei 15 metų ir neturi beveik jokios saugumo įrangos apart vieno airbago vaire. Tai gal greitį mieste padidinti tik naujais automobiliais važiaujantiems? skamba absurdiškai, tiesa? Be to avarijų kiekis tik kyla ir idiotai žmonės nutrenkia ir padaro avarijas ir prie 40km/h. 🙂 Tai gal kai tokių pradės mažėti ir viename mieste,keliuose avarijų bus dvi ar trys per savaitę, o ne per dieną ar valandą tada kažkas ir pagalvos, kad jau galima padidinti leistiną greitį, nes žmonės patobulėjo. O šiuo metu ar priieš 30 metų su žiguliais važinėjo ar dabar su slyvomis ar kitom senienom, skirtumas tik tas, kad žmonės nebėra atsargūs 🙂
Tikriausiai autorius nevažinėja Lietuvos keliuose ir nemato, kad dauguma automobilių yra senesni nei 15 metų ir neturi beveik jokios saugumo įrangos apart vieno airbago vaire. Tai gal greitį mieste padidinti tik naujais automobiliais važiaujantiems? skamba absurdiškai, tiesa? Be to avarijų kiekis tik kyla ir idiotai žmonės nutrenkia ir padaro avarijas ir prie 40km/h. 🙂 Tai gal kai tokių pradės mažėti ir viename mieste,keliuose avarijų bus dvi ar trys per savaitę, o ne per dieną ar valandą tada kažkas ir pagalvos, kad jau galima padidinti leistiną greitį, nes žmonės patobulėjo. O šiuo metu ar priieš 30 metų su žiguliais važinėjo ar dabar su slyvomis ar kitom senienom, skirtumas tik tas, kad žmonės nebėra atsargūs 🙂
Visiškai sutinku su straipsnio autoriumi visas šitas „crazy’as” pastaraisiais mėnesiais dėl greičio yra baisus pinigų lupimas ir gan akivaizdus, kai pilna staigių ir smarkių greičio apribojimų labai trumpose ruožuose kuriems nėra jokios aiškios priežasties kartu su greičio matuokliais iškart už jų. Tačiau visgi nepakankamai akivaizdus plačiajai visuomenei.. Taip pat manau, kad neadekvatūs greičio apribojimai didina vairuotojų frustraciją kelyje kas padidina neapgalvotų veiksmų tikimybę.
Pritariu, kad greičio ribojimai tikrai ne visur yra adekvatūs ir būtini. Labai panašu į greičio mėgėjų gaudynes. Suprantu, yra automobilių, kuriems taikomi nuolatiniai greičio ribojimai, bet tarkime sunkvežimiui, vežančiam krovinį, staigus ir trumpalaikis greičio mažinimas kone dvigubai yra ganėtinai sudėtingas